این نمایشگاه تا 5 دی همه روزه بجز تعطیلات رسمی از ساعت 16 تا 20 دائر است.
رضا یحیایی نقاش و مجسمه ساز (1327- ایران)
دانش
آموخته رشته های نقاشی، معماری داخلی و سرامیک از آکادمی هنرهای زیبای فلورانس،
مجسمه سازی و سنگ تراشی از آکادمی کرارا در ایتالیا و دوره ی دکترای هنر از
دانشگاه سوربون پاریس
مدرس در
آکادمی هنرهای زیبای فلورانس، مدرسه هنر اسپینلی و دانشگاه جندی شاپور ایران
معاونت
دانشگاه جندی شاپور و مدیر برنامه ریزی و مرمت موزه ی ایران باستان تهران در سال
های 1979 و 1980
33
نمایشگاه انفرادی در آمریکا و اروپا:
گالری
های سوفیتا، ای توگاتی، پرسه او، ایل پونته، تاوولوتزا، هنر+هنر، مرکز فرهنگی
ویلاگوچاردینی، گالری پلاتزوی انریکو کووری (مرکز هنری مدرن)، ویلا ووگل
(شهرداری)، سالن آرت مدرن مرکز ویلا استروتزی در شهر فلورانس و مرکز فرهنگی
شهرداری گرِوِه در ایتالیا
گالری
های بایول، بای، پی یراوتو، اسپاس امرژانس، استفان دوبری، برنارد، اسپارت، آرت
کومونیکسیون، مرکز تحقیقاتی و اسناد آندره وو، نمایشگاهی در آکادمی موسیقی فرانسیس
پولنک شهر پاریس با عنوان «موسیقی و نقاشی»، گالری ویوپورت درشهر آنفلور، گالری
باگارا در شهرسن تروپه، گالری تاتر شهر پرپینیان، گالری میشل گرن در نورماندی،
گالری لویی ژووه در شهرک بونی یر سور سن، نمایشگاهی در شهر لووالوآ، نمایشگاه هایی
از کارهای سمبلیک در شهر کُلمَر، نمایشگاهی در مونتینی بروتونو در حومه ی پاریس با
عنوان "نور و طنین هارمونی ها"، نمایشگاهی در مرکز فرهنگی کلمبیه در شهر
ویل داوره در حومه ی پاریس با عنوان
"مکعب پاندورا"، نمایشگاهی از مجموعه آثار هنرمند در موزه ی مکس ارنست
شهر سَیان شامل 40 سال آفرینش هنری (360 قطعه اثر) و افتتاح یک گالری توسط ایشان
در همین شهر، گالری ها و مراکز هنری همچون آرت اکسپو و کاردینال فاین آرت نیویورک،
گالری هارینگتون کانادا، مرکز سکه ی واشنگتون، گالری وثوق و سیحون در لوس آنجلس،
گالری حوریان شهر سان فرانسیسکو، اکسپو ولانس در اسپانیا و آفروآسیا انستیتوت در
وین (اتریش)
88
نمایشگاه گروهی در کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئد، فرانسه، کانادا،
لهستان و هلند
کتاب و کاتالوگ:
"کاتالوگ
قهوه ای 13" شامل آثار نقاشی، طراحی و مجسمه های سرامیکی
Cosi nasce کتاب "چنین متولد می شود"،
از آثار طراحی و نقاشی
"کاتالوگ آبی" شامل آثار
نقاشی، مجسمه و طراحی ( دوره ی کارهای آبی)
"کاتالوگ بارکد"؛ نمایشگاه
بورس پاریس با همکاری مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو شهر پاریس
"کاتالوگ فرشتگان بنفش" و
انتشار مجموعه ی صوتی- تصویری با عنوان "موسیقی و هنر تجسمی"
"کاتالوگ نارنجی" شامل آثار
نوین بر گرفته از سمبل تره گرتزیه: "زن، دختر، مادر"
"کاتالوگ قرمز؛ نام تمام مردگان
یحیاست"؛ در پی برگزاری نمایشگاه "حضرت یحیی" در فلورانس، مجموعه
ای از مجسمه های کوچک و نقش برجسته ها
دوره
های مجسمه سازی هنرمند از ابتدا تا کنون به چهار زبان فارسی، فرانسه، ایتالیایی و
انگلیسی
جدیدترین مجسمه ها:
مجسمه
"شقایق" در باغ- موزه ی شخصی خانم فرانسین هانریش در فرانسه
مجسمه
ای در گنبد آسمان برج میلاد: روایت گر تاریخ 9هزار ساله ی فرهنگ ایران زمین
متن کاتالوگ:
رضا یحیایی را پیش از این در تضاد تعمق برانگیز فیگورهای
مرکب درنقاشی ها و اشکال هندسی خالصی در
مجسمه هایش می شناختم و بارها به این تعارض آشتی ناپذیر میان
تصویرگری دوبعدی واحجام سه بعدی در تکاپوی
هنری او اندیشیده ام. انگیزش های این تعارض هرچه باشد،
درمجموعه جدید مجسمه های او به تفاهم رسیده است.
آثار اخیراو درتقاطع پیکره های ازلی با احجام بنیادی به
مجسمه های اندام واری ختم شده اند که تعارض های دیگری
را نیزدر خود نشان می دهند. آنها به مانند فرآورده هایی
صنعتی هستند که به شکل محسوسی از فرم های ارگانیک الهام گرفته اند. همین تناقض شیئ
صنعتی و نقش مایه های زیستی نخستین جنبه مفهومی این مجموعه آثاراست.
تعارض حجم های منحنی و گاه پیچان با نیزه های کوچکی که
همچون خار از سطوح آن بیرون زده اند، احساس غریبی را در مخاطب ایجاد می کند. مخروطی
های تیزوخشنی که هیچ تفاهمی با حجم کلی ندارند، با وجود نظم و توالی خود، احساسی نامانوس ناشی ازحالتی تهاجمی، وشاید
هم تدافعی، به بیننده القا می کنند. این برآمدگی های
پرخاشگر، وضعیتی مسلح به جسم داده،آن را بسان یک خارپشت
آماده دفاع ویا تهاجم می نمایاند. بدین ترتیب اشکال
انتزاعی واجد تأثیر گذاری احساسی و کیفیت مفهومی می شوند.
فرم های اندام وار که تشابه محسوسی به نشانه های
کالیگرافی دارند،بدون آن که به طورمشخصی به حروف فارسی
اشاره ای داشته باشند، با ورق های فولادی وسطوح شفاف وصیقلی
کروم، چالشی بین ماده و معنا پدید می آورند تا از هرگونه توهم بساوایی نسبت به
آناتومی بدن اجتناب شود.سطوح شفاف که به طور مبهمی رنگ های محیط را در خودبازتاب
می بخشند، به تعامل بصری آن با فضای پیرامونی اثرکمک کرده وحتی دربرابر حضور مخاطب
خویش نیز واکنش نشان می دهند.
آن ها درهمین حال سنت آینه کاری ایران را نیز تداعی می
کنند و دقیقا به
همان سیاق، تنها تصویری مخدوش شده را بازتاب می دهندوازعهده نمایش کامل واقعیت
قاصرند.حجم ها به شکل خلاقی به تمایز دنیای درون و بیرون اشاره
دارند، بدون آن که به ارایه فیزیکی فضای داخل و خارج
بپردازند. آن ها همچون برشی از یک حجم کروی، به طور همزمان پوسته بیرونی و جداره
درونی را نشان می دهند. بنابراین داخل جسم نه دردرون حجم، بلکه درسطوح جانبی آن
قابل مشاهده است واین تعاملی مفهومی است بین بیرون ودرون که اکنون به نوعی
یکپارچگی رسیده اند.
با همه کیفیت های متباین ونیروی تاثیرگذاری محسوس، این
مجموعه آثار یک تجربه حجمی بیان گراست که به
مرزهایی فراتراز دنیای فرم رفته ودستاوردی چشمگیر در
ادامه تجربیات پیشین هنرمند را با رویکردی تازه و موادی
جدید رقم زده است.
دکترعلیرضا سمیع آذر